Ens trobem en un moment crític pel que fa al sector dels artistes fallers. Després d’anys de precarietat i una pandèmia molts tallers han hagut de tancar per culpa de la crisi i més elements com la pujada de preus de materials que ha fet més difícil encara sobreviure als creadors i creadores de Falles.
Cada dia més l’artista faller està plantejant-se la Falla com a un complement i no com a element central del seu taller donat que encàrrecs per a tematitzacions d’espais, decoració d’esdeveniments o creacions d’escenografies tenen un major marge econòmic i li asseguren una major viabilitat del seu obrador..
Amb la voluntat de contribuir i ajudar he creat una guia senzilla i orientativa amb alguns punts importants a l’hora de contractar Falla i artista faller. Les comissions trobaran en ella algunes claus interessants de cara a estalviar-se sorpreses i ser conscients de com afrontar el procés de cerca i contractació d’artista faller de cara a les pròximes festes falleres.
Així doncs, deixem ací alguns punts a tindre en compte en el moment de contractació de Falla ara que comencen a renovar-se juntes directives i probablement hi haurà noves presidències en moltes comissions dins de Junta Central Fallera i també de moltes Juntes Locals:
1. Buscar informació en els diferents mitjans de comunicació especialitzats. Portals com Cendra Digital, BDFallas, Malalt de Falles i xarxes de les entitats gremials entre altres suposen una font important per saber què ha plantat l’artista que busquem i vore imatges del seu treball. En este sentit també consultar a persones de reconegut prestigi expertes en la matèria darrere d’estos mitjans ajudarà molt. Sempre queda, evidentment, dirigir-se directament als artistes a través de les seues dades de contacte i buscar la seua presència en xarxes.
2. Evitar contractar una Falla mitjançant concurs d’esbossos. En moltes comissions encara es vota en junta general l’esbós de la Falla entre diverses propostes. El paper és molt sofrit i un esbós pot enganyar. Es la manera més fàcil de tindre sorpreses desagradables al llarg de l’any. Consulteu si eixe esbós s’ha plantat amb anterioritat i on s’ha plantat en cas de ser repetit. Si en una secció baixeta, s’oferix un esbós que promet molts ninots i una altura considerable, desconfieu…
3. Establir què inclou el pressupost. En el pressupost cal saber que no tot serà Falla. Es important ser conscients que l’import total acordat es desglosa en imposts, manteniment de la nau, eines, sous de personal, transport, grues,... és a dir, que del pressupost acordat una part serà la que està destinada a la Falla pròpiament dita. L’artista faller com a empresari que és ha de traure uns beneficis com qualsevol empresa a l’ús. Si té pèrdues i les comissions apreten massa, haurà de baixar la persiana i a l’any següent serà pitjor per a tots… Encara que també és obvi, tot el que l’artista faller reba ha d’estar declarat en el pressupost per evitar trampes i esglais amb les autoritats. Es veuen massa Falles que no quadren amb els pressuposts declarats tant per excés com per defecte.
4. Establir un calendari de pagaments i definir quan es començarà la Falla i quan es tindrà enllestida. Els tallers fallers solen fer diverses Falles i és molt possible que la vostra es comence a fer dins d’un temps i s’acabe en un periode determinat. Pregunteu a l’artista quina és la seua planificació.
5. Comprovar que l’artista faller té tot en regla. Hi ha molta gent que es diu artista faller, però que ni està donada d’alta com autònom/a, que no pot facturar o que no té el taller en regla. Estos factors i altres similars poden donar pistes de la seriositat i professionalitat de la persona que es contracta per evitar esglais.
6. No demanar més Falla ni més ninots pel pressupost establert. Es una mala costum intentar exprimir a l’artista ja que per més ninots o per més altura no necessàriament hi ha millor Falla. Es més important tindre un bon guió i una bona idea que metres per metres.
7. Evitar contractar per premis. Els premis són molt variables en funció de jurats i gusts estètics de les persones que valoren cada any. Hi ha grans artistes fallers professionals i amb grans obres plantades en la història de les Falles que no han aconseguit premis. El premi hauria de ser accessori. El millor reconeixement és la satisfacció de comissió i artista al llarg de tota la relació fins al moment de tindre la Falla plantada i durant el procés creatiu.
8. Fer un seguiment actiu de la Falla d’acord al calendari pactat sense agobiar a l’artista. Es important visitar el taller per conèixer com va evolucionant la Falla a mesura que avança el temps, però tenint en compte que l’artista ha de descansar i també té dret a caps de setmana. Es una mala pràctica organitzar visites de comissions en diumenge. A tots ens agrada descansar després d’una dura setmana de treball.
9. Conèixer la idiosincràsia de l’artista faller. Es important saber si un artista faller encaixa en la idea que du la comissió. Hi ha vegades que la comissió contracta a un artista perquè està de moda només. Cal conèixer l’estil de la Falla que treballa habitualment, si li agrada que la comissió s’implique o propose la idea, si es pot adaptar o té clara la seua línia,... No tots els artistes fallers encaixen en la línia de les comissions ni totes les comissions estan preparades per a tindre a certs artistes.
10. Posar en valor i respectar la Falla i l’artista faller. Una bona relació amb un/a artista faller/a no es basa únicament en complir en els pagaments. També és important al llarg de l’any i en Falles respectar la seua obra i el seu espai de creació.
Important en el moment de plantar tirar una mà en el que necessite i una vegada la Falla plantada cuidar-la facilitant la seua contemplació pels visitants evitant tapar-la amb premis o clavar palets. Encara que parega una obvietat realitzar fotos de la Falla acabada de plantar i publicar l’obra en les xarxes de la comissió amb el nom de l’artista també és una manera de posar en valor la Falla i al seu creador, l’artista faller.
Esta guia és una recomanació, però esperem que siga un punt de partida per anar construint entre totes i tots una major Cultura de Falla.