Hui dissabte, 6 de febrer, la plataforma Tanquem Cofrents ha realitzat una performance enfront de la seu d’Iberdrola a la ciutat de València per a reclamar el tancament de la central nuclear de Cofrents. Concretament esta plataforma, que agrupa als principals grups ecologistes de la Comunitat Valenciana, així com a sindicats i altres organitzacions de la societat civil valenciana, reclama amb esta acció que no es renove l’actual llicència de funcionament de la nuclear valenciana «per problemàtica i innecessària». Tanquem Cofrents exigix que la central cesse la seua activitat el pròxim 20 de març, quan expira l’actual llicència.
En la performance de Tanquem Cofrents d’este matí han participat 10 activistes de la plataforma, que han depositat una sèrie de maletes amb textos al·lusius al tancament de la central davant de la seu d’Iberdrola a la ciutat de València. Amb lemes com “Good Bye Iberdrola”, “Adeu a la nuclear de Cofrents” o “Tanquem Cofrents”, la plataforma ha volgut simbolitzar que ja és hora que Iberdrola faça les maletes i es vaja de la comarca de La Vall d’Aiora-Cofrents i de la província de València.
Esta performance s’emmarca en la campanya de Tanquem Cofrents per a exigir el tancament d’una central que funciona des de fa ja 36 anys i ha sobrepassat àmpliament el seu període de funcionament de disseny. Però, que Iberdrola pretén que continue funcionant fins a 2030, de forma absolutament irresponsable, ja que la central es troba vella i deteriorada i el perill d’accident greu augmenta exponencialment cada any en estes condicions.
A més a més, la baixa cultura de seguretat de la direcció d’esta central, reconeguda pel mateix Consell de Seguretat Nuclear (CSN), encara augmenta més el perill que suposa esta central per a tota la ciutadania i el medi ambient. Però, la seguretat només és un entre els molts motius per a tancar urgentment esta nuclear problemàtica i innecessària.
Tancar la nuclear de Cofrents enguany, i no en 2030, suposarà haver de gestionar centenars de tones menys de residus radioactius, per a la costosíssima gestió dels quals l’empresa pública Enresa ja no té hui suficients diners. Per este motiu, si es renova la llicència de funcionament de Cofrents, al final, s’hauran de gestionar els residus radioactius amb més diners públics. És a dir, amb més impostos a la ciutadania.
Tancar la nuclear i substituir la seua producció per energies renovables suposarà un augment considerable de l’ocupació. Les energies renovables generen fins a 10 vegades més llocs de treball que la nuclear per a produir la mateixa energia. I, a més a més, a un preu més barat, per la qual cosa baixarà el cost de l’electricitat.
Tancar la central de Cofrents suposarà eliminar un tap al desenvolupament de les energies renovables, ja que l’energia nuclear és incompatible amb les renovables i evita la seua alta penetració en el sistema elèctric. Per exemple, el passat cap de setmana, en què va haver-hi una gran producció eòlica, les centrals nuclears espanyoles van haver de baixar la seua potència 2000 Megawatts (MW), l’equivalent a la producció de dues centrals com la de Cofrents.
Tancar la nuclear de Cofrents suposarà recuperar per a usos més importants (com beure, regar o mantindre el Riu Xúquer en un mínim estat de conservació) els fins a 32 hectòmetres cúbics d’aigua, unes 10.500 piscines olímpiques, que esta central evapora anualment. Uns cabals que ara són més necessaris que mai per l’actual context de Canvi Climàtic accelerat que patim a la regió mediterrània i que suposa, al mateix temps, una disminució dels cabals i un augment de les necessitats d’aigua.
Per tots estos motius, des de la plataforma Tanquem Cofrents exigeixen que no es renove la llicència de funcionament de la nuclear valenciana i que cesse la seua activitat el 20 de març, quan expira l’actual llicència. Nuclear? No, gràcies! Tanquem Cofrents i totes les demès!
La plataforma Tanquem Cofrents està formada per Acció Ecologista-Agró, Ecologistas en Acción, Greenpeace, Plataforma Per Un Nou Model Energètic, Salvemos Mijares, Marfull, Xúquer Viu, La Ribera en Bici, Espai Alternatiu, Intersindical Valenciana, CGT, PAH-València, Associació de Damnificats per l’Incendi de l’Alcalatén (ADIA) i el Moviment Ibèric Antinuclear (MIA).








