• Cine
  • Diseño
  • Tecnología
  • Agricultura y Medioambiente
  • El buen yantar
  • Solidarios
jueves, 7 de mayo de 2026
  • Login
Noticias Comunitat Valenciana
  • En Valencià
  • Alicante
    • l’Alcoià
    • Alt Vinalopó
    • Baix Vinalopó
    • Benidorm
    • L’Alacantí
    • El Comtat
    • Marina Alta
    • Marina Baixa
    • Vega Baja del Segura
    • Vinalopó Mitjà
  • Castellón
    • Alcalatén
    • Alt Maestrat
    • Alt Millars
    • Alt Palancia
    • Baix Maestrat
    • Els Ports
    • Plana Alta
    • Plana Baixa
  • Valencia
    • Valencia ciudad
    • L’Horta
    • Camp de Morvedre
    • Camp de Túria
    • El Rincón de Ademuz
    • La Canal de Navarrés
    • La Costera
    • La Hoya de Buñol – Chiva
    • Ribera Alta
    • Ribera Baixa
    • La Safor
    • La Vall d’Albaida
    • La Serranía
    • Requena – Utiel
    • Valle de Ayora
    • Valle de Cofrentes
  • Cultura
    • Artes Escénicas
    • Cine
    • De libro en libro
    • Diseño
    • Entrevistas al completo
    • Hemeroteca Selecta
  • Deportes
    • Ajedrez
  • Fiestas y Tradiciones
    • Fallas
    • Artistas falleros
    • Sueños de Fallas
    • Fogueres
    • Magdalena
    • 9 Octubre
    • Navidad
  • Canales
    • Agricultura y Medioambiente
    • Emprende e Innova
    • Economía y Empresa
    • Salud
    • Tecnología
    • Turismo
    • Valencia Histórica
    • Vino
    • El buen yantar
No Result
View All Result
Noticias Comunitat Valenciana
No Result
View All Result
Home Agricultura y Medioambiente

Les exigències de qualitat en els cítrics valencians no han millorat les condicions laborals del camp

martes, 16 de febrero de 2021
in Agricultura y Medioambiente, En Valencià

Una investigació de la Universitat de València ha analitzat com influeixen les exigències de qualitat per part de les cadenes agroalimentàries globals en la mà d’obra a la Ribera del Xúquer, una àrea dedicada a l’exportació de cítrics. Yaiza Pérez i Francisco Torres, investigadora i investigador del Departament de Sociologia i Antropologia Social, conclouen que els estàndards de qualitat no han suposat una millora en el treball en general, i que hi ha diferències entre el camp i els magatzems.

En el treball de recol·lecció s’ha comprovat que augmenten les diferències entre jornalers i es reforça la segmentació ètnica. Per la seua banda, en els magatzems –tradicionalment feminitzats– els requeriments de qualitat han suposat una major polivalència i control de l’espai, comportament i cos de les treballadores, encara que també han provocat que el conveni col·lectiu es complisca de manera més estricta.

L’article, publicat en la Revista Española de Sociología, explica que des del final del segle XX “la qualitat constitueix un element central en la configuració, l’estratificació i el funcionament de les cadenes globals agroalimentàries”. Per això, Torres i Pérez han observat en quina mesura afecten aquestes exigències de qualitat ala producció, manipulació, comercialització i distribució dels productes cítrics valencians.

Així, han demostrat que la fragmentació del personal ha augmentat, tant en el camp com en els magatzems. Les diferències són notables entre els treballadors i les treballadores amb contracte fix discontinu, qui és temporal d’empresa i cooperativa, i qui treballa en una ETT. Com explica Torres, encara que no totes les ETT es comporten de la mateixa manera, moltes d’elles cometen irregularitats laborals com el cobrament efectiu d’un salari inferior al que estableix el conveni o el frau en els dies de treball declarats en el camp, inferiors als reals.

Aquest fet entronca directament amb un fenomen més que actual: la segmentació ètnica. Al camp, els fixos discontinus que treballen per a empreses i cooperatives –on es compleix el conveni– solen ser espanyols, mentre que a les ETT molts dels seus treballadors són migrants. En la investigació, alguns dels treballadors afectats expliquen les condicions en què es troben. Un d’ells explica com li ha perjudicat la minva de dies declarats: “Quan tu vas a cobrar l’atur, després (et diuen) ‘és que tu a penes…’ i dius ‘doncs tota la campanya de 120 dies’, diu, ‘no, si ací a penes tens 50, 60’, dius, hòstia, on estan la resta de dies?… I vas a cobrar i et quedes al carrer”.

La qüestió, indica Torres, no està en si estan contractats o no, ja que sí que s’ha produït un canvi notable en aquest sentit. Mentre que en la dècada passada hi havia molts treballadors que estaven sense contractar, en l’actualitat la immensa majoria sí que ho estan. Segons l’investigador, el problema rau en el fet que se segueixen cometent irregularitats. “És molt difícil posar portes al camp, és molt més difícil controlar-ho, perquè les empreses ensenyen el contracte i ja està”, explica.

Cobrar per quilos recol·lectats

D’altra banda, la investigació posa de manifest que la majoria dels productes es recullen a estall, és a dir, que els treballadors cobren per quilos recol·lectats, a diferència de la modalitat a jornal, en què s’abonen les hores treballades. El destall implica una major exigència, rapidesa i selecció, però el sou sol ser el mateix o inferior, a més que és més probable que es comenten errors (motiu pel qual poden patir descomptes). L’augment de ritmes i les exigències de qualitat en paral·lel també té conseqüències en el segon pas de la cadena, ja que les treballadores dels magatzems poden patir descomptes en el seu salari si el departament de qualitat o els clients detecten que els seus productes no compleixen tots els requeriments.

Tot i que en els magatzems sí que hi ha hagut una millora en les condicions laborals en general gràcies a una major presència sindical, l’estudi indica que també romanen les diferències entre les treballadores fixes discontínues i les treballadores d’ETT, on hi ha més dones migrants i solen estar més precaritzades, com passa al camp. Així mateix, moltes de les treballadores en el magatzem es queixen de la falta de reconeixement de malalties d’alta incidència provocades per la seua activitat laboral, com problemes d’esquena o la síndrome del túnel carpià.

Article: Torres, F. i Pérez, Y. (2021). “Los últimos y las últimas de la cadena. Calidad y trabajo en el sector citrícola valenciano”. Revista Española de Sociología, 30 (1), 1-19. https://doi.org/10.22325/fes/res.2021.19

Tags: cítricos
ShareTweetShareSend
Previous Post

L’Ajuntament d’Alcoi neteja 8 abocadors incontrolats

Next Post

El Consell aprobará el viernes un plan específico para las empresas de ocio cerradas por la pandemia

Next Post
El Consell aprobará el viernes un plan específico para las empresas de ocio que llevan más tiempo cerradas

El Consell aprobará el viernes un plan específico para las empresas de ocio cerradas por la pandemia

Deja una respuesta Cancelar la respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Acepto la Política de Privacidad.

Este sitio usa Akismet para reducir el spam. Aprende cómo se procesan los datos de tus comentarios.








Lo último

La Travesía Eclipse 360 permitirá observar el fenómeno del eclipse solar total desde el Mar Mediterráneo

La nueva Travesía Eclipse 360 permitirá observar el eclipse solar del 12 de agosto desde el Mediterráneo

7 mayo, 2026
Alfredo Burguera la Nit de l'Art

MARTE acerca la naturaleza al corazón urbano de Castelló con una muestra creada para la Nit de l’Art

7 mayo, 2026

Gustavo Dudamel vuelve el 11 de julio al Palau con la Orquesta Nacional Juvenil de Venezuela

7 mayo, 2026
punto Labora de Denia

El desempleo baja en las cuatro grandes ciudades, con València y Elche por encima del 5%

7 mayo, 2026

Lo más leído

  • apagon historico

    Consulta los cortes de luz previstos esta semana en Alicante, Elche, Benitatxell, Dénia y Callosa de Segura

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Tres detenidos en Ademuz por sustraer una tonelada de cable de cobre de líneas telefónicas

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Piden tres años de prisión para un abogado de Elche acusado de quedarse con 65.000 euros de una indemnización

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Se estrena en Riba-roja ‘Aquí Nadie Sobra’, el musical contra el bullying creado por alumnado de Primaria

    0 shares
    Share 0 Tweet 0

Diario asociado a

Diario asociado a

Controlado por OJDInteractiva

Controlado por OJDInteractiva
  • Facebook
  • Twitter
  • YouTube
  • Telegram
  • Quiénes somos
  • Política de Privacidad

Contacto

Redacción

Publicidad

José A. Garzón
Email:
jgarzon@empatiamedia.com
  • Quiénes somos
  • Política de Privacidad

© 2018 Desarrollado y diseñado por Javier Furió sobre JNews by Jegtheme.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • En Valencià
  • Alicante
    • l’Alcoià
    • Alt Vinalopó
    • Baix Vinalopó
    • Benidorm
    • L’Alacantí
    • El Comtat
    • Marina Alta
    • Marina Baixa
    • Vega Baja del Segura
    • Vinalopó Mitjà
  • Castellón
    • Alcalatén
    • Alt Maestrat
    • Alt Millars
    • Alt Palancia
    • Baix Maestrat
    • Els Ports
    • Plana Alta
    • Plana Baixa
  • Valencia
    • Valencia ciudad
    • L’Horta
    • Camp de Morvedre
    • Camp de Túria
    • El Rincón de Ademuz
    • La Canal de Navarrés
    • La Costera
    • La Hoya de Buñol – Chiva
    • Ribera Alta
    • Ribera Baixa
    • La Safor
    • La Vall d’Albaida
    • La Serranía
    • Requena – Utiel
    • Valle de Ayora
    • Valle de Cofrentes
  • Cultura
    • Artes Escénicas
    • Cine
    • De libro en libro
    • Diseño
    • Entrevistas al completo
    • Hemeroteca Selecta
  • Deportes
    • Ajedrez
  • Fiestas y Tradiciones
    • Fallas
    • Artistas falleros
    • Sueños de Fallas
    • Fogueres
    • Magdalena
    • 9 Octubre
    • Navidad
  • Canales
    • Agricultura y Medioambiente
    • Emprende e Innova
    • Economía y Empresa
    • Salud
    • Tecnología
    • Turismo
    • Valencia Histórica
    • Vino
    • El buen yantar

© 2018 Desarrollado y diseñado por Javier Furió sobre JNews by Jegtheme.

Usamos cookies para asegurar que te damos la mejor experiencia en nuestra web. Si continúas usando este sitio, asumiremos que estás de acuerdo con ello.